らなる堂

音楽

Protomartyr - Pontiac 87

youtu.be

 

I recall seeing the pope

Pontiac 1987

Money changing between hands

Outside the Silverdome

Afterwards a riot broke

Old folks turned brutish

Trampling their way out the gates

Towards heaven

 

That fall from grace

Knocked me on my knees

Don’t tell anyone

That's what I wanted

The god of change

Knocked me on my knees

Don’t tell anyone

That's what I wanted

 

Remembering a Jumbo’s night

December 26th

Weird faces filled up the bar

Half sober

Outside a steady snow

All new white

With new money and false friends

I don’t like it

 

Remembering a Jumbo’s night

December 26th

Weird faces filled up the bar

Half sober

Outside a steady snow

All new white

With new money and false friends

I don’t like it

 

That fall from grace

Knocked me on my knees

Don’t tell anyone

That's what I wanted

The god of change

Knocked me on my knees

Don’t tell anyone

That's what I wanted

 

The dog in the manger

Eats its anger

But I miss it

The way it was

Before the scales

Fell from my eyes

 

There's no use being sad about it

What's the point of crying about it

 

法王が訪れたときを思い出す

ポンティアック、1987年

手を変え品を変え金が回る、

シルバードームの外では

暴動が起きた後に

畜生と化した老人たちが

たちまち突進していく

天国へ向かって

 

神の恩寵を失くし

俺は恐れをなしている

誰にも言わないでくれ

これは俺が求めたことなんだ

変化の神よ

俺は恐れをなしている

誰にも言わないでくれ

これは俺が求めたことなんだ

 

Jumbo’s での夜を思い出す

12月26日

バーはいかれたツラで満杯だった

半分シラフだった

降り続く雪の先は

何もかもまっさらだ

新しい金と上っ面だけの友人で

俺は気に食わなかった

 

神の恩寵を失くし

俺は恐れをなしている

誰にも言わないでくれ

これは俺が求めたことなんだ

変化の神よ

俺は恐れをなしている

誰にも言わないでくれ

これは俺が求めたことなんだ

 

意地の悪い奴が

怒りすらも平らげてくれる

でも俺は恋しいんだ

あの生き方が、

俺が迷いから

覚める前の生き方が

 

もう悲しんでも仕方がないんだ

泣いたって何の意味があるんだ

 

ストパンクバンドのProtomartyrの3rdアルバムより。

ポンティアックというのは地名を指しているようです。ブランキーに慣れすぎてると車の方のポンティアックを想起してしまいますが...

1987年のポンティアックローマ法王が訪れたのは本当のことのようです。

ポンティアック・シルバードーム - Wikipedia

 

Jumbo’sというのはアメリカに実際にあるバーのようで、Protomartyrの1stアルバムでは曲名にすら掲げられています。

youtu.be

 

辛辣な皮肉が含められていてとてもいい歌詞だと思います。曲もどことなく物悲しさがあっていいです。パンクバンドがこういう一面見せるとコロッとやられてしまうんですよね...

 

追記:

https://genius.com/Protomartyr-pontiac-87-lyrics

こちらのサイトにはより踏み込んだ考察がなされています。聖書に纏わる暗喩も含まれているようで非常に勉強になります…